Visszaszerezhetők a mobilokon korábban mentett képek, videók, akár SMS-ek vagy a gyári visszaállítással ezek örökre elvesztek?
A KÜRT Adatmentés ügyfélszolgálatán ezek igen gyakran feltett kérdések. Mobiltelefonunkon már legalább annyira fontos üzleti vagy legalább annyira érzékeny személyes adatot tárolunk, mint azt tettük korábban bármely más digitális eszközünkön. Sőt, a tendencia talán már meg is fordult, hisz sok üzletember például eredendően mobiltelefonján keresztül tárgyal vagy folytatja levelezését. Ahhoz viszont, hogy lássuk mik a lehetőségeink,vizsgáljuk meg a gyári visszaállítás működését, és hogy mit jelent ez adatbiztonsági szempontból.
Android telefonokon
Legyen szó Samsungról, Xiaomi-ról, Honor-ról vagy bármilyen más Android-eszközről, a gyári visszaállítás lényege ugyanaz: minden felhasználói adat törlődik, és az eszköz szoftveres állapota az eredeti, gyári alapállapotba kerül. Ez a törlés az összes személyes adatot, alkalmazást, képet, videót és SMS-t érinti.
iOS telefonok esetében
Az iPhone-ok gyári visszaállítása hasonló módon zajlik, azzal a különbséggel, hogy a folyamat az iTunes vagy iCloud segítségével is elvégezhető. A telefon ilyenkor szoftveresen olyan állapotba kerül, mint amikor először kivettük a dobozból.
Ez alapján eléggé hasonlónak tűnik a folyamat, de mi is történik valójában a telefonon belül?
Mind az Android, mind az iPhone-ok esetében ma már az összes felhasználói adat titkosítva tárolódik. Gyári visszaállítás esetén így elég egyszerű dolga van az operációs rendszernek, hiszen elegendő a titkosítás kulcsát törölni, majd újat generálni. Ez azt jelenti, hogy a korábbi adatállományok visszafejthetetlenné válnak, gyakorlatilag véglegesen törlődnek.
Ezért fontos tudni, hogy a gyári visszaállítás visszafordíthatatlan: semmilyen technológiával nem lehet az így törölt adatokat helyreállítani.
Egy könnyen érthető analógia ehhez a helyzethez: képzelj el egy titkosított széfet, amiben az összes adatod, például fényképeid és üzeneteid vannak. A széf nagyon erős és törhetetlen, de van hozzá egy speciális kulcsod, ami lehetővé teszi, hogy kinyisd és hozzáférj a tartalmához.
Amikor a telefonod gyári visszaállítást végez, az olyan, mintha a széf kulcsát eldobnád a tengerbe, majd készítenél egy új, üres széfet egy új kulccsal. Az eredeti széf (a régi adatok) még fizikailag ott van, de senki – még te sem – tudja kinyitni, mert a kulcs már nem létezik. Az adatok ezért nem foglalnak többé helyet a telefonon, mert a rendszer már nem „látja” őket, hiszen azt csak a kulcs segítségével tudná elérni.
Ezzel a módszerrel az adatok tényleges törlése helyett a hozzáférhetőségüket teszik lehetetlenné, ami gyorsabb és ugyanolyan biztonságos, mintha fizikailag megsemmisíteni őket.
De ha egy teljesen hétköznapi példával akarunk élni, akkor képzeld el, hogy van egy kockacukor, amit beleteszel egy csésze forró teába. A cukor feloldódik, és innentől kezdve a tea édes lesz, de a cukor kristályos formájában már nem nyerhető vissza. Bár a cukor ott van a teában, mint édes íz, fizikailag többé nem tudod kikanalazni vagy visszaalakítani eredeti állapotába.
Ugyanez történik a gyári visszaállítás során az adataiddal: azok fizikailag valahol még létezhetnek a telefon memóriájában, de a „kristályos” formájukat – vagyis a használható, hozzáférhető állapotukat – végleg elveszítik.
Mit tehetünk adatvesztés ellen? Először is, alaposan gondoljuk végig, hogy tényleg vissza akarjuk-e állítani a telefont gyári állapotába. Abban az esetben, ha tovább kívánjuk adni a készüléket, érdemes gyári visszaállítást végezni, hogy biztosak legyünk abban, a következő tulajdonos nem férhet hozzá korábbi adatainkhoz.
Előfordul viszont, hogy egy szoftveres probléma, egy gyakran jelentkező, kellemetlen “bug” miatt döntünk úgy, hogy inkább újra a régi alapokra helyezzük a telefont. Ez esetben számolnunk kell azzal, hogy a netezés közben összeszedett vírusokkal együtt féltett személyes adataink és törlődnek a telefonról.
Legjobban úgy védekezhetünk a véletlenszerű adatvesztés ellen, ha gondoskodunk adataink biztonsági másolatairól. Mégpedig rendszeres biztonsági mentéssel. A Kürt irodájában van egy alapvető szabály, amit minden ügyfelünknek tanácsolni szoktunk: “Mindig az adat értékével megegyező mennyiségű másolat készüljön, illetve ezen másolatok rendszeresen karban is legyenek tartva”. Nincs tökéletes adatvédelmi megoldás, maximum tökéletesre kialakított adatvédelmi rendszer. Legyen szó Android vagy iOS rendszerről, az automatikus mentések beállítása, valamint manuális mentések készítése az adatvesztés elkerülésének legjobb módja.
Android rendszerek esetén: Az Android eszközök lehetőséget biztosítanak a Google-fiókba történő biztonsági mentésre. Ha a felhasználó rendszeresen készít biztonsági mentést, a gyári visszaállítás után ezek az adatok könnyen frissíthetők az eszközre ismét.
iOS rendszerek esetén: Az iOS eszközök esetében az iCloud és az iTunes használható az adatok biztonsági mentésére és visszaállítására. A felhasználók beállíthatják az automatikus mentést, így a visszaállítás után az adatok ismét szinkronizálhatók az eszközzel.
Harmadik féltől származó szoftverek: Számos alkalmazás és szoftver áll rendelkezésre, amelyek képesek lehetnek bizonyos adatok helyreállítására a gyári visszaállítást követően. Ezek a szoftverek azonban nem garantálják a teljes sikerességet, és gyakran csak részleges adatmentést tudnak biztosítani.
Az adatvisszaállítás esélye magáról a telefonról gyári visszaállítás után mind Android, mind iOS rendszerek esetében gyakorlatilag nulla. A legfontosabb adatok helyreállítása tehát csakis a biztonsági mentések meglététől és rendszerességétől függ. Erősen javasolt ezért rendszeresen biztonsági mentést készíteni, hogy minimalizáljuk az adatvesztés kockázatát.
Szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy december 23-án (hétfőn) Ügyfélszolgálatunk 14:00-ig tart nyitva, valamint a KÜRT Adatmentés december 24-től január 2-ig zárva tart.
Megértésüket köszönjük!